Financiële Data

Incidenten & calamiteiten

Eén van Nederlands grootste banken
communiceert over ICT incidenten middels Picasse

Slider

Een grote gerenommeerde Nederlandse bank maakt al jaren gebruik van Picasse als het centrale communicatie middel in geval van ICT calamiteiten met een grote impact. De oplostijd van incidenten is hierdoor sterk verbeterd.

Wat het doet

Door de inzet van Picasse worden ICT calamiteiten (major incidents) sneller opgelost worden en wordt gevolgschade geminimaliseerd. Het Picasse systeem stelt automatisch de juiste multidisciplinaire teams samen en brengt de deelnemers met elkaar in telefonisch overleg. Hierdoor wordt de reactiesnelheid significant verkort. Daarnaast worden de stakeholders voortdurend op de hoogte gehouden via diverse communicatiekanalen zoals apps, sms'jes  en e-mails.

Snelle formatie van multidisciplinair team

Verlaging van impact en gevolgschade

Onafhankelijk van eigen ICT infrastructuur

De situatie

Onder meer financiële instellingen zijn zeer afhankelijk van hun ICT infrastructuur voor het verlenen van diensten. Wanneer daarin een verstoring optreed met een impact voor de klanten, heeft dat snel grote financiële gevolgen.

Financiële instellingen hebben daarom zogenaamde major incident managers in dienst. Zij managen het volledige proces van aanmelding tot aan het afsluiten van een (major) incident. Zodra een medewerker een incident aanmeldt, dient de telefoon zo snel mogelijk beantwoord te worden door een incident manager. De incident manager kan vervolgens besluiten een multidisciplinaire team op te roepen en een telefonische vergadering te houden voor een snelle analyse van de situatie.

Betaalpas contactloos betalen

Het probleem

Tijdens het hele proces draait het voornamelijk om het snel kunnen communiceren met of oproepen van personen met de juiste expertise, de juiste rollen. Dit begint met de medewerker die contact opneemt met (major) incident, een dienst die 24/7 paraat staat. Vervolgens moet alle benodigde expertise zo snel mogelijk samen worden gebracht in een telefonisch overleg. Het is erg lastig en stressvol om dit snel voor elkaar te krijgen, want de beschikbaarheid van mensen kan van moment tot moment veranderen i.v.m. met andere incidenten en werktijden.

Ook kan er niet volledig worden vertrouwd op de eigen ICT infostructuur, aangezien ook die getroffen kan zijn door het incident.

De oplossing

Picasse zorgt er automatisch voor dat de eerst beschikbare medewerkers met de juiste expertises gevonden worden. Dit begint bij het aanmelden van een incident. Hierbij wordt de aanmelder in verbinding gebracht met de eerstbeschikbare incident manager. Tijdens formatie van het multidisciplinaire team doet Picasse hetzelfde, het formeert op basis van de eerstbeschikbare personen. Picasse doet dit volledig automatisch. De incident manager hoeft alleen maar aan te geven welke expertises nodig zijn in het team. Picasse doet dit ook nog eens op de meest efficiënte wijze, waardoor reactietijden enorm verkort worden. Bovendien zorgt Picasse voor meer rust waardoor er beter gefocust kan worden op de analyse en oplossing van het incident.

Incident manager met telefoon en laptop

Meer weten? Neem contact op

Uitproberen? Vraag een demo aan