Zorg ervoor dat je met het juiste mobiele telefoonnummer bent geregistreerd in het Picasse systeem door de beheerder binnen jullie organisatie.
Zorg ervoor dat je bij Play Store bent geregistreerd en je je inloggegevens bij de hand hebt.
Zorg ervoor dat Wi-Fi AAN staat.
Zorg ervoor dat je operating systeem up to date is (laatste updates zijn gedaan).
Instructievideo
Installatie van Picasse App
Ga naar de Play Store op je telefoon en zoek “Picasse” (zie afbeelding 1). > Installeer en open de App
Registreer jezelf met je mobiele nummer in internationale code (dus zonder 0, zie afbeelding 2). > Registreer
Binnen enkele seconden ontvang je een SMS met een verificatie code, je hoeft niets te doen deze wordt automatisch ingelezen.
De App vertoont informatie m.b.t. het startscherm (zie afbeelding 3). > Druk op volgende
De App vertoont informatie m.b.t. alarmmeldingen (zie afbeelding 4). > Druk op volgende
Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3Afbeelding 4
De App vertoont informatie m.b.t. Geo-fencing (zie afbeelding 5). > Druk op Activeer Locatie en Sta Toe dat Picasse locatie gebruikt, druk daarna op Ik begrijp het
De App wil je meldingen sturen die door de stilstand heenkomen (zie afbeelding 6). > Druk op Ga naar instellingen en zet de niet storen toegang aan voor Picasse en druk op toestaan > Druk linksboven op het pijltje Terug
Belangrijke melding m.b.t. batterijbesparing (zie afbeelding 7) > Druk op uitsluiten en vervolgens op toestaan
Bij sommige toestellen wordt gevraagd om de App in Protected App’s te plaatsen (zie afbeelding 8).> Ga naar instellingen en zet het vinkje bij Picasse uit > Zorg dat alle vinkjes aan staan (automatisch opstarten, secundair opstarten, uitvoeren op de achtergrond)
Sluit de Picasse App en ga naar algemene instellingen.> Ga naar App’s en scroll naar beneden en open de Picasse App. > Ga naar Geavanceerd > Zet het vinkje aan zodat de Picasse App berichten over andere app’s heen mag weergeven (let op: dit heet soms iets anders)
Afbeelding 5Afbeelding 6Afbeelding 7Afbeelding 8
Nadat de App is geïnstalleerd adviseren wij deze in de snelkeuze balk onderaan te plaatsen.
In de Picasse App kun je jezelf indien gewenst voor 1 uur tot 2 weken afmelden. Druk daarvoor op de knop “beschikbaar” en kies vervolgens de periode waarin je niet beschikbaar bent. Gedurende de geselecteerde tijdsduur word je niet opgeroepen, na het verstrijken van de ingestelde tijd word je automatisch weer aangemeld, natuurlijk kun je jezelf ook weer tussentijds op beschikbaar zetten.
Ontvangen van en reageren op oproepen
Als bovenstaande zaken succesvol zijn afgerond zul je vanaf dat moment berichten ontvangen wanneer jij/je groep wordt opgeroepen.
Je organisatie kan op verschillende manieren berichten naar je sturen, nl.:
Middels de Picasse App
Middels SMS
Middels een telefonische oproep (optioneel)
Middels e-mail (optioneel)
Op afbeelding 9 zie je hoe de Push berichten via de Picasse App op de telefoon binnenkomen, je kunt het bericht meteen accepteren of weigeren.
Ook kun je accepteren door (binnen 5 min. na ontvangst) een reactie te sturen op de ontvangen SMS. Let op: het systeem kan NIET lezen en ziet elke reactie als een acceptatie (zie afbeelding 11).
Tevens kun je reageren op een telefonische oproep (als je organisatie heeft gekozen om deze ook te gebruiken). Je wordt gebeld, de melding wordt voorgelezen en je reageert d.m.v. een keuzemenu. (1 = accepteren, 2 = bericht nogmaals beluisteren en 3 = weigeren).
Afbeelding 9Afbeelding 10
Telefonische oproepen en SMS van Picasse herkennen
Picasse verstuurd Telefonische oproepen en SMS berichten altijd vanaf onderstaande 2 telefoonnummers. Om ervoor te zorgen dan oproepen van deze nummers meteen herkend worden als noodoproep is het nodig om een nieuw contact aan te maken volgen onderstaande stappen:
Ga op je telefoon naar “contacten” en klik rechtsboven op de blauwe + om een contact toe te voegen.
Geef het contact een naam, bijvoorbeeld “Noodoproep” en voeg twee telefoonnummers toe: 097 005 15 93 01 085 773 99 21.
Klik rechtsboven op gereed om het contact op te slaan.
Problemen oplossen
Aanwezigheid wordt niet juist weergegeven
* (omdat telefoonmerken een eigen schil over het Android operating systeem creëren, kunnen onderstaande locaties en benamingen afwijken).
Ga naar de Picasse app en druk rechtsboven in het scherm op de “3 puntjes”, druk vervolgens op “Instellingen” en dan op “Werk locaties bij”.
Ga naar “Instellingen” in je telefoonmenu, vervolgens naar “Apps & Meldingen” en vervolgens naar “Apps”.
Kies de Picasse App en klik op “Toestemmingen” en kijk of Locatie AAN staat.
Zet je telefoon uit en weer aan (herstart/reboot)
Check of je de laatste update hebt van Android en van de Picasse App.
Zorg ervoor dat de App altijd op de achtergrond actief kan zijn (bij sommige Android toestellen blijft er daardoor een icoontje bovenin zichtbaar of zie je een balk nadat je de telefoon van “Locked screen” afhaalt deze svp NIET handmatig sluiten).
Check of je Wi-Fi en Mobiele data AAN staan.
Check of de energiebesparingsmodus UIT staat (“Instellingen” dan “Batterij”).
Check of er geen VPN verbindingen en/of virusscanners aanstaan.
Oproepen komen niet met geluid aan als telefoon op vergaderstand staat
Ga naar de Picasse app en druk rechtsboven in het scherm op de “3 puntjes”, druk vervolgens op “Instellingen”.
De bovenste melding moet zijn “Stop waarschuwingen” als er nog meldingen boven “Stop waarschuwingen” staan klik dan op die melding en stel ‘m juist in.
Check of je toestel niet in de vliegtuigmodus staat.
Check of je de instelling hebt staan als eerder in dit document onder “Doorbreken stilstand”
In veel gevallen help het om de reeds op je toestel aanwezige Picasse app te verwijderen en de app opnieuw te installeren volgens deze handleiding.
Ben je er nog niet uitgekomen, neem dan contact op met de beheerder van het Picasse systeem binnen jullie organisatie of met onze supportafdeling, te bereiken via: support@picasse.com of 088-7422773.