Support

voor Android

Voordat je begint…

  • Zorg ervoor dat je met het juiste mobiele telefoonnummer bent geregistreerd in het Picasse systeem door de beheerder binnen jullie organisatie.
  • Zorg ervoor dat je bij Play Store bent geregistreerd en je je inloggegevens bij de hand hebt.
  • Zorg ervoor dat Wi-Fi AAN staat.
  • Zorg ervoor dat je operating systeem up to date is (laatste updates zijn gedaan).

Installatie van Picasse ontvang App

  • Ga naar de Play Store op je telefoon en zoek naar “Picasse”.
    > Installeer en open de App
  • Registreer jezelf met je mobiele nummer in internationale code (dus zonder 0, zie afbeelding 1).
    > Klik op de knop
  • Binnen enkele seconden ontvang je een SMS met een verificatie code, je hoeft niets te doen deze wordt automatisch ingelezen.
  • De App vertoont informatie m.b.t. Geo-fencing (zie afbeelding 2).
    > Druk op de knop “activeer locatie”
Afbeelding 1
Afbeelding 2
Afbeelding 3
Afbeelding 4

 

 

 

 

 

 

 

Druk op activeer Locatie.
Er verschijnt vervolgens een dialoog box waarin 3 opties worden gegeven (zie
afbeelding 3). Kies geen van deze opties. De app heeft namelijk ALTIJD toegang
nodig tot de locatiediensten. 

Zonder de permissie “Toegang voor deze app Altijd
toestaan” functioneert de aanwezigheidsregistratie niet!
Vervolgens dien je via de instellingen de app de juiste machtigingen geven. (Zie afbeeldingen 5, 6, 7, 8, 9 en 10).
> Ga naar instellingen
> Klik op apps
> Zoek de app “Picasse Receiver”
> Klik op “Machtigingen”
> Klik op “Locatie”
> Selecteer “Altijd toestaan”.

  • De App wil je meldingen sturen die door de stilstand heenkomen (zie afbeelding 10).
    > Ga naar instellingen en zet de niet storen toegang aan voor Picasse en druk op “Toestaan”
    > Druk linksboven op het pijltje “Terug”.
  • Bij sommige toestellen wordt gevraagd om de App in Protected App’s te plaatsen.

          > Zorg dat alle vinkjes aan staan (automatisch opstarten, secundair opstarten, uitvoeren op de achtergrond)

  • Sluit de Picasse App en ga naar algemene instellingen.

> Ga naar App’s en scroll naar beneden en open de Picasse App.
> Ga naar Geavanceerd
> Zet het vinkje aan zodat de Picasse App berichten over andere app’s heen mag weergeven
(let op: dit heet soms iets anders)

 

Afbeelding 5
Afbeelding 6
Afbeelding 7
Afbeelding 8

 

 

 

 

 

 

 

Afbeelding 9
Afbeelding 10
Afbeelding 11
Afbeelding 12

 

 

 

 

 

Om de Picasse app goed te laten werken, is het belangrijk dat u de app automatisch update.

  1. Open de app “Play Store” op je telefoon (Afbeelding 13).
  2. Klik vervolgens op je eigen profiel en ga naar “Instellingen” (Afbeelding 14 en 15).
  3. Ga onder instellingen vervolgens naar “Netwerkvoorkeuren” (Afbeelding 16).
  4. Klik dan op “Downloadvoorkeur voor app” en selecteer “Alleen via Wifi” (Afbeelding 17 en 18).

Bij sommige Android-apparaten heb je de functie om de app-permissies te verwijderen wanneer de app niet gebruikt wordt. Zet deze functie uit (zie afbeelding 19).

Afbeelding 14
Afbeelding 15
Afbeelding 16
Afbeelding 17
Afbeelding 18

 

 

Nadat de App is geïnstalleerd adviseren wij deze in de snelkeuze balk onderaan te plaatsen.

In de Picasse App kun je jezelf indien gewenst voor 1 uur tot 2 weken afmelden. Druk daarvoor op de knop “beschikbaar” en kies vervolgens de periode waarin je niet beschikbaar bent. Gedurende de geselecteerde tijdsduur word je niet opgeroepen, na het verstrijken van de ingestelde tijd word je automatisch weer aangemeld, natuurlijk kun je jezelf ook weer tussentijds op beschikbaar zetten.

 

 

Installatie van Picasse NXT

Voordat je begint…
• Zorg ervoor dat je met het juiste mobiele telefoonnummer bent geregistreerd in het
Picasse systeem door de beheerder binnen jullie organisatie.
• Zorg ervoor dat je bij Play Store bent geregistreerd en je je inloggegevens bij de hand
hebt.
• Zorg ervoor dat Wi-Fi AAN staat.
• Zorg ervoor dat je operating systeem up-to-date is (laatste updates zijn gedaan).

 

Installatie van Picasse NXT
• Ga naar de Play Store op je telefoon en zoek naar “Picasse”.
> Installeer en open de App
• Klik op zowel “Verstuur meldingen” als op “Ontvang Meldingen” en klik vervolgens
op “Doorgaan”. (zie afbeelding 1).
• Log in met je Picasse accountgegevens (zie afbeelding 2)
• Registreer jezelf met je mobiele nummer in internationale code (dus zonder 0, zie
afbeelding 3).
• Binnen enkele seconden ontvang je een SMS met een verificatie code, je hoeft niets te
doen deze wordt automatisch ingelezen.
• De App vertoont informatie m.b.t. Geo-fencing (zie afbeelding 4).
• Klik vervolgens op “Activeer Locatie”.

Afbeelding 1
Afbeelding 2
Afbeelding 3
Afbeelding 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• Er verschijnt een melding over de Locatie toegankelijkheid, klik hierbij op “Tijdens gebruik
van de app” (zie afbeelding 5).
• Vervolgens zie je de melding “Permissies”, klik op ga naar instellingen (zie afbeelding 6).
• Klik dan bij instellingen van de app op “Machtigingen”, selecteer locatie en zet deze op “Altijd
toestaan” (zie afbeeldingen 7 en 8).

 

 

 

Afbeelding 5
Afbeelding 6
Afbeelding 7
Afbeelding 8

 

 

• Klik onderaan het dashboard op “Notifications” (zie afbeelding 9).
• Je krijgt vervolgens een melding om Picasse waarschuwing altijd weer te geven, klik dan op “Instellingen
wijzigen” (zie afbeelding 10).
• Klik op de schuifknop bij Picasse.
• Als je terug gaat naar de app, komt er nog een melding tevoorschijn. Klik hierbij opnieuw “Ga naar
instellingen”.

 

 

Afbeelding 9
Afbeelding 10
Afbeelding 11
Afbeelding 12

 

 

 

 

 

• Klik op de schuifknop bij Picasse (zie afbeelding 13).
• Klik op “Toestaan” (zie afbeelding 14).
• Er komt nog een laatste melding over batterijoptimalisering, klik hierbij op “Uitsluiten” en vervolgens op
“Toestaan”.

Afbeelding 13
Afbeelding 14
Afbeelding 15
Afbeelding 16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ongebruikte app instelling uitschakelen (ontvang en nxt app)

De instelling op android apparaten die apps na een tijd van geen activiteit (ongeveer 3 maanden of langer) uitzet, zorgt ervoor dat de picasse app niet meer
goed zal werken na langere tijden van weinig gebruik, om dit te voorkomen volgt u de volgende stappen:

  • Klik op Instellingen (het tandwiel icoon)
  • Scroll naar beneden toe en druk op Apps (afbeelding 2)
  • Hier zie je een overzicht van alle geïnstalleerde apps zoek hier naar Picasse/Picasse NXT en klik er op (afbeelding 3)
  • vervolgens ziet u in het midden van de instellingen staan “wis machtiging bij niet gebruik app” zet dit uit (afbeelding 4)
Afbeelding 1
Afbeelding 2
Afbeelding 3
Afbeelding 4

Ontvangen van en reageren op oproepen

Als bovenstaande zaken succesvol zijn afgerond zul je vanaf dat moment berichten ontvangen wanneer jij/je groep wordt opgeroepen.

Je organisatie kan op verschillende manieren berichten naar je sturen, nl.:

  • Middels de Picasse App
  • Middels SMS
  • Middels een telefonische oproep (optioneel)
  • Middels e-mail (optioneel)

Op afbeelding 9 zie je hoe de Push berichten via de Picasse App op de telefoon binnenkomen, je kunt het bericht meteen accepteren of weigeren.

Ook kun je accepteren door (binnen 5 min. na ontvangst) een reactie te sturen op de ontvangen SMS. Let op: het systeem kan NIET lezen en ziet elke reactie als een acceptatie (zie afbeelding 11).

Tevens kun je reageren op een telefonische oproep (als je organisatie heeft gekozen om deze ook te gebruiken). Je wordt gebeld, de melding wordt voorgelezen en je reageert d.m.v. een keuzemenu.
(1 = accepteren, 2 = bericht nogmaals beluisteren en 3 = weigeren).

 

afb9-android-melding
Afbeelding 9
afb10-android-sms
Afbeelding 10

Telefonische oproepen en SMS van Picasse herkennen

Picasse verstuurd Telefonische oproepen en SMS berichten altijd vanaf onderstaande 2 telefoonnummers. Om ervoor te zorgen dan oproepen van deze nummers meteen herkend worden als noodoproep is het nodig om nieuwe contacten aan te maken.

Volg onderstaande stappen:

  • Ga op je telefoon naar “Contacten” en klik rechtsboven op de witte + om een contact toe te voegen.
  • Voeg vervolgens de volgende contacten toe, geef deze de naam “Picasse Telefonische Oproep” en voeg dit telefoonnummer toe: +31857739921
  • Geef het andere contact ook een naam, bijvoorbeeld “Noodoproep” en voeg dit telefoonnummer toe: +3197005159301
  • Klik steeds rechtsboven op “Opslaan” om het contact op te slaan.

 

Problemen oplossen

Aanwezigheid wordt niet juist weergegeven

* (omdat telefoonmerken een eigen schil over het Android operating systeem creëren, kunnen onderstaande locaties en benamingen
afwijken).

  • Ga naar de Picasse app en druk rechtsboven in het scherm op de “3 puntjes”, druk vervolgens op “Instellingen” en dan op “Werk locaties bij”.
  • Ga naar “Instellingen” in je telefoonmenu, vervolgens naar “Apps & Meldingen” en vervolgens naar “Apps”.
  • Kies de Picasse App en klik op “Toestemmingen” en kijk of Locatie AAN staat.
  • Zet je telefoon uit en weer aan (herstart/reboot)
  • Check of je de laatste update hebt van Android en van de Picasse App.
  • Zorg ervoor dat de App altijd op de achtergrond actief kan zijn (bij sommige Android toestellen blijft er daardoor een icoontje bovenin zichtbaar of zie je een balk nadat je de telefoon van “Locked screen” afhaalt deze svp NIET handmatig sluiten).
  • Check of je Wi-Fi en Mobiele data AAN staan.
  • Check of de energiebesparingsmodus UIT staat (“Instellingen” dan “Batterij”).
  • Check of er geen VPN verbindingen en/of virusscanners aanstaan.

Oproepen komen niet met geluid aan als telefoon op vergaderstand staat

  • Ga naar de Picasse app en druk rechtsboven in het scherm op de “3 puntjes”, druk vervolgens op “Instellingen”.
  • De bovenste melding moet zijn “Stop waarschuwingen” als er nog meldingen boven “Stop waarschuwingen” staan klik dan op die melding en stel ‘m juist in.
  • Check of je toestel niet in de vliegtuigmodus staat.
  • Check of je de instelling hebt staan als eerder in dit document onder “Doorbreken stilstand”

In veel gevallen help het om de reeds op je toestel aanwezige Picasse app te verwijderen en de app opnieuw te installeren volgens deze handleiding.

Ben je er nog niet uitgekomen, neem dan contact op met de beheerder van het Picasse systeem binnen jullie organisatie of met onze supportafdeling, te bereiken via: support@picasse.com of +31 (0) 88 7422 701.

Inhoudsopgave