Incidenten & calamiteiten
Eén van Nederlands grootste banken communiceert over ICT incidenten middels Picasse

Een grote gerenommeerde Nederlandse bank maakt al jaren gebruik van Picasse als het centrale communicatiesysteem bij ICT incidenten met een grote impact. Daardoor is de oplostijd sterk verbeterd.

Wat het doet

Door de inzet van Picasse worden ICT calamiteiten (major incidents) sneller opgelost zodat de schade beperkt blijft. Het Picasse systeem stelt automatisch de juiste multidisciplinaire teams samen en brengt de deelnemers met elkaar in telefonisch overleg. Hierdoor wordt de reactiesnelheid significant verkort. Daarnaast houdt Picasse de stakeholders voortdurend op de hoogte via diverse communicatiekanalen zoals apps, sms’jes  en e-mails.

Snelle formatie van multidisciplinair team

Verlaging van impact en gevolgschade

Onafhankelijk van eigen ICT infrastructuur

De situatie

Universiteiten zitten vaak verspreid over meerdere gebouwen met ieder een eigen hulpdienst. Als er ergens een incident is, wordt er op lokatie een team samengesteld. Daarnaast is er een centraal crisisteam dat opgeroepen wordt bij gebouwoverstijgende en zeer grote calamiteiten.

Elk crisisteam heeft een crisismanager, notulist, communicatiedeskundige, informatiecoördinator en inhoudelijk deskundigen. Deze rollen kunnen door meerdere personen ingevuld worden. Picasse zorgt ervoor dat het team de juiste samenstelling heeft.

Het probleem

Gelukkig kom een echte crisis niet vaak voor. Als het dan toch gebeurt, moet er razendsnel een crisisteam klaarstaan. Er is dan geen tijd meer om na te denken over de teamsamenstelling, rolverdeling of communicatielijnen.

De leden van het crisisteam moeten elkaar meteen weten te vinden om de situatie met elkaar te bespreken.

Helaas gaat dat niet altijd goed. Daarom is een betrouwbaar communicatiesysteem nodig waarmee je in noodsituaties snel kunt handelen.

De oplossing

Picasse kan op verschillende manieren crisisteams bijeenroepen. Met een tabletsysteem dat opgesteld wordt bij de meldkamer, via een app of door het bellen van een specifiek telefoonnummer. Voor welke methode je ook kiest, het Picasse systeem alarmeert en belt de juiste personen zodat er een gebalanceerd crisisteam ontstaat waarin alle rollen vertegenwoordig zijn. De teamleden worden meteen toegevoegd aan een telefonisch overleg.

Een druk op de knop of een telefoontje is voldoende om het crisisteam op te roepen en met elkaar in overleg te brengen. Het crisiscommunicatiesysteem van Picasse doet de rest.

Meer weten?