Financiële Data

Incidenten & calamiteiten

Eén van Nederlands grootste banken
communiceert over ICT incidenten middels Picasse

Slider

Een grote gerenommeerde Nederlandse bank maakt al jaren gebruik van Picasse als het centrale communicatiesysteem bij ICT incidenten met een grote impact. Daardoor is de oplostijd sterk verbeterd.

Wat het doet

Door de inzet van Picasse worden ICT calamiteiten (major incidents) sneller opgelost zodat de schade beperkt blijft. Het Picasse systeem stelt automatisch de juiste multidisciplinaire teams samen en brengt de deelnemers met elkaar in telefonisch overleg. Hierdoor wordt de reactiesnelheid significant verkort. Daarnaast houdt Picasse de stakeholders voortdurend op de hoogte via diverse communicatiekanalen zoals apps, sms'jes  en e-mails.

Snelle formatie van multidisciplinair team

Verlaging van impact en gevolgschade

Onafhankelijk van eigen ICT infrastructuur

De situatie

Financiële instellingen zijn voor hun dienstverlening helemaal afhankelijk van hun ICT infrastructuur. Als er ergens een storing optreedt, kan dat grote impact hebben op hun klanten.

Daarom hebben grote financiële instellingen speciale incident managers in dienst. Zij managen het volledige proces van aanmelding tot het afsluiten van major incidenten. Zodra een medewerker een incident aanmeldt, gaat de manager ermee aan de slag en besluit of er een multidisciplinaire team moet komen om de situatie te analyseren en af te handelen. De software van Picasse ondersteunt dit proces zodat de medewerkers zich helemaal op de inhoud kunnen concentreren.

Het probleem

Bij het afhandelen van incidenten gaat het om snelle communicatie en het bijeenbrengen van de juiste expertise.

Zodra de medewerker contact opneemt om een major incident te melden, moet de benodigde expertise samen worden gebracht in een telefonisch overleg. Het is erg lastig en stressvol om dit snel voor elkaar te krijgen. Zeker omdat de beschikbaarheid van de medewerkers steeds wisselt i.v.m. met andere incidenten en werktijden. Picasse is er om het proces in goede banen te leiden.

De oplossing

Picasse zorgt ervoor dat de medewerkers met de juiste expertises bijeengebracht worden in een team. Als eerste wordt degene die het incident meldt, in contact gebracht met een beschikbare incident manager.

Bij het samenstellen van een multidisciplinair team doet Picasse hetzelfde. De incident manager hoeft alleen maar aan te geven welke expertises in het team nodig zijn. Picasse checkt welke beschikbare medewerkers hieraan voldoen en voegt voor elke rol automatisch degene aan het team toe die aan de beurt is. Het systeem doet dit uiterst effectief zodat de reactietijden enorm verkort worden. Zo brengt Picasse meer rust op de werkvloer. Er wordt geen tijd verspild met regelzaken. De focus ligt helemaal op de analyse en oplossing van het incident.

Incident manager met telefoon en laptop

Meer weten? Neem contact op

Uitproberen? Vraag een demo aan