Crisiscommunicatie bij de Universiteit Wageningen

Efficiënte communicatie en besluitvorming

Picasse roept het juiste crisisteam bijeen, afhankelijk van het type crisis en de impact ervan op de organisatie. Het systeem zorgt ervoor dat meteen duidelijk is welke teamleden beschikbaar zijn en zorgt dat het Crisis Management Team direct wordt opgeroepen en kan overleggen.

  • De juiste informatie automatisch aanbieden bij een crisis.

  • Automatiseer het communicatieproces & focus op efficiënte besluitvorming

  • Bespaar tijd op het bijhouden van plannen & procedures

  • In Control en continu verbeteren door analyse en compliance rapportage

  • Vroege detectie door integraties en gebruiksgemak

De juiste stakeholders

op het juiste moment

met de juiste informatie

snel samenbrengen

Een voorbeeld...

Wageningen gebruikt het slimme crisiscommunicatiesystemen van Picasse.

De meeste Universiteiten bestaan uit een grote groep gedeeltelijk autonome organisaties, zo ook wageningen. Als er ergens een incident is, wordt direct een team samengesteld dat bestaat uit vertegenwoordigers van de verschillende faculteiten.

Elk crisisteam heeft een crisismanager, notulist, communicatiedeskundige, informatiecoördinator en inhoudelijk deskundigen. Deze rollen kunnen door meerdere personen ingevuld worden. Picasse zorgt ervoor dat het team de juiste samenstelling heeft en direct samengebracht wordt voor overleg. 

Studentencampus receptie

Het probleem

Gelukkig kom een echte crisis niet vaak voor. Als het dan toch gebeurt, moet er razendsnel een crisisteam klaarstaan. Er is dan geen tijd meer om na te denken over de teamsamenstelling, rolverdeling of communicatielijnen.

De leden van het crisisteam moeten elkaar meteen weten te vinden om de situatie met elkaar te bespreken.

Helaas gaat dat niet altijd goed. Daarom is een betrouwbaar communicatiesysteem nodig waarmee je in noodsituaties snel kunt handelen.

De oplossing

Picasse kan op verschillende manieren crisisteams bijeenroepen. Via de meldkamer, door managers, medewerkers, via een app of door het bellen van een specifiek telefoonnummer. Voor welke methode je ook kiest, het Picasse systeem alarmeert en belt de juiste personen zodat er een gebalanceerd crisisteam ontstaat waarin alle rollen vertegenwoordig zijn. De teamleden worden meteen toegevoegd aan een telefonisch overleg.

Een druk op de knop of een telefoontje is voldoende om het crisisteam op te roepen en met elkaar in overleg te brengen. Het crisiscommunicatiesysteem van Picasse doet de rest.

crisiscommunicatie-tablet-receptie

Meer weten?